söndag 6 oktober 2019

High Coast Älv

Svenska High Coast har uppdaterat sin core range. Bland bloggar som Whiskytower och Tjeders whisky har en av dem, den orökiga bourbon-lagrade Älv, fått ordentligt med beröm. Just orökig bourbon-lagrad whisky är nog inte det första en whisky-nybörjare brukar börja med, så inte för mig iaf. Dags att komplettera bland rökarna och sherrybomberna i skåpet! Perfekt tajmat inför sommaren dessutom.

Jag har nu lärt känna denna whisky och skriver dessa rader när jag avslutar flaskan.

Bildkälla: High Coast

Doften är inbjudande. Honungssötma och något blommigt (som mjukare än örtigt). Mild citronsaft och fläder. Det kanske låter lite tråkigt, men det är snarare både en spännande och vacker doft.

I munnen medelbar honung och vanilj, med en klick smör. I mitten torr ekbeska, och sedan kickar saften in. Det här är en lätt whisky, med flera lager. Med vatten blir doften och första smakerna i munnen mildare. Ektonerna blir lite bittrare och kärvare. Upplever att balansen blev sämre.

Summa sumarum är Älv en utmärkt whisky för varma, soliga dagar. Skottar hade nog kallat detta en ”breakfast whisky” - riktigt så tidigt vill jag inte dricka någon virre, men Älv gör sig nog särskilt bra innan middag.

Enda reservationen är att jag jag inte alltid kommit överens med Älv, och det är nog när jag upplevt den lite för bitter. Eftersom den är så lätt tar bitterheten lite för stor plats, vilket jag ibland upplevt när jag vattnat den försiktigt.

Jag har serverat Älv till vänner som inte gillat whisky, som tyckt bra om detta. Det milda, fläderaktiga, är nog inte vad alla förväntar sig i en whisky, iallafall inte här i Sverige där rökwhisky har en så stark ställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar