söndag 20 december 2020

Blindprovad julkalender 7&8 (Auchroisk & Balblair)


7

Färg: guld.

I doften: Honungskakor och ganska kraftfull peppar. Väldigt söt och kryddig, kanske lite ensidigt. Men det finns något blommigt och fräscht därbakom - säg flädersaft och en daggig gräsmatta.

I munnen: honungskaramell och kolasås deluxe - sockersötma fyller munnen. Ordentligt med peppar på tungan. Eucalyptus-halstabletter. Väldigt lik doften. Medellång eftersmak med en del mineraler. Stabilt, välgjort och gott, men utan att sticka ut. Lite likt en sötare Loch Lomond jag har i skåpet.

Med vatten: mer kola, mindre peppar.Torkade örtkryddor. Lite endimensionellt. Säg 10-12 år, bourbonlagring.

Poäng: svårt. Det är gott, men tråkigt. Men gott nog att jag ändå skulle kunna tänka mig en flaska. 77p.


8

Färg: guld (närmast identisk, nästan så man undrar om det är samma whisky).

I doften: vaniljsötma, sen en härlig syrlighet (äppelmos, rabarber) och lätt övermogna apelsiner. Svaga färska örter. Jord, metall? Trevligt.

I munnen: samma sorts sötma som i sjuan, men också ordentligt med syrlig frukt, något besk apelsinmarmelad. Först gräddig men med beskan kommer en viss torrhet. Ingefära-godis, ni vet de där som både är söta och bränner lite. Kanel. Lätt av tobak. Lätt kryddig och vaniljsöt eftersmak.

Med vatten: det söta och syrliga har gift ihop sig lite mer. Kan man göra flädersylt? Diskret vanilj. Finns många sorters örter och mineraler som jag har lite svårt att sätta ord på (blöta stenar?). Lite beskare i avslutet. Svårt att bestämma mig om åldern: den har liksom punchigheten som en 8-åring (likt en Bruichladdich) men skulle kunna vara 12-15.

Poäng: säg 80p.

Facit:

7) Fel ute. Auchroisk, 27 år (!) på en sherry butt (!). Destillerad 1989, buteljerad 2016. Styrka 57,3 procent, 594 flaskor.

8) Balblair, 8 år (lite mer rätt). Destillerad 2011, buteljerad 2019. 2 stycken sherry hogsheads (det gissade jag inte). 57, 8 procent, 648 flaskor. Denna kom jag över en flaska av på auktion nyligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar