söndag 20 december 2020

Blindprovad julkalender 9&10 (Inchgower & Teaninich)

9

Färg: koppar, tydligt rödbrunt stick i färgen. Portvinsfat inblandade?

I doften: syrliga frukter, likt kokade röda äpplen. Torkade frukter, särskilt mango, kanske också körsbär. Bra. En del svartpeppar och en torrhet som signalerar en del ålder. En del andra kryddor också, muskot ex. Mjukt av vanilj och fudge. En hög sädesfrön på ladugårdsgolv. Linfröolja? Inbjudande och rolig att dofta på. När jag återvänder efter att ha doftat på nr 10 så går det syrliga nästan åt smutsig jord och läder.

I munnen: samma kokade äpplen, torkade frukter, kanske även en klick fruktmarmelad. Viss beska balanserande mot söt honung. Mörk sirap. Snickeriverkstad med oljat trä och lädervax. Ingefära. Lätt att dricka på fatstyrka. Harmonisk, destillat och fat har gift sig bra. En valfri högländare med 15 år på ett refill sherry- eller portvinsfat? 

Med vatten: Vaniljfudgen från doften som spelar ihop med frukterna. Även linfröoljan hittar jag nu. Utmärkt bra whisky. Inbillar mig att det nästan finns något medicinalt också, påminner mig om en svagt svagt rökig Glen Scotia. Brödig malt i avslutet.

Riktigt bra, kanske den bästa hittills i kalendern. Åldern är svårgissad. Kan vara kring 15 som jag sa tidigare på ett bra fat, men kan vara över 20. Rejält nyfiken, det här hade jag gärna haft en flaska av.

Poäng? 88-89.

10

Färg: halm

I doften: torr doft. Lime, kiwi? Färskt gräs. Mjuk fruktsötma från vindruvor men utan beska eller kärvhet. Lätt av peppar. Liksom josigt. Efter en stund brödiga småkakor i bakgrunden. En enklare doft än föregående, men trevlig och med fin balans.

I munnen: kiwi, blandad saft på fläder, päron och citron. Senare i smaken chardonnay. Blir också lite fylligare, som ett par röda äpplen kommer med i mixen. Kakan drömmar. Blir tydligt ekig men utan att torrheten stör, en del peppar och ekbeska. Viss hetta på tungan. En trevlig, habil bourbonlagring, gissar first fill. 12 år?

Med vatten: gynnas av att bli lite mindre het. Samma gröna frukter. Påminner lite om en 16-årig Glen Grant jag provade med SMWS häromdagen, men den här är tydligt bättre. Hade definitivt passat bra i SMWS-smakprofilen ”juicy, oak & vanilla”. Härligt gräddig i texturen. Så här vill jag ha min bourbonlagrade whisky!

Poäng? Mycket bra, men inte samma klass som nummer 9. 86? Hade gärna haft en flaska.


Facit: 

9) Rejält fel på åldern: denna Inchgower är bara 9 år, som den legat på två sherry hogsheads. Denna vet jag att jag bjudit på auktion men inte vunnit (synd, med Brexit och hårdare köpbudget blir den nog svår att komma över). Destillerad 2009, buteljerad 2018, 582 flaskor. Styrka 56,5 procent.

10) Teaninich, 10 år på tre hogsheads (ex bourbon antar jag). De få Teaninich jag provat tidigare har inte imponerat, men detta var bra. 876 flaskor totalt, 55,1 procent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar