tisdag 31 mars 2020

Amrut Peated & Peated Cask Strength

Så var det dags för indisk single malt igen. Amrut-provningen på whiskymässan i Växjö gav mersmak. Särskilt gillade jag Amruten rökig, ett fint exempel på hur rök kan komplettera snarare än att dölja övriga smaker och dofter i en whisky. 

Amrut har två whiskies från enbart rökt malt i sitt standardutbud. Dels Peated, som jag fick på provningen i november. Dels syskonet på fatstyrka, som heter logiska Peated Cask Strength. Båda finns tillgängliga via systembolagets beställningssortiment, för 700 respektive 900 kronor.

Rökig Amrut, bra indisk single malt.
Amrut Peated, 46 procent alkohol.

I doften: detta är så väldigt kraftigt, mustigt. Jag har inte druckit mycket rom, men tropiskt lagrade Amrut är lite likt pang-på. Det är torr rök, utan den där tjäran, havet och det vi ofta tänker på om rökwhisky. Det är kraftiga frukter, sherryfats-aktigt. Detta har tyngden av en kraftig sherryfatslagring, men det finns också en stor honungssötma. 

I munnen: den börjar medelfylligt med honung, sedan blir Peated rejält kraftfull med torkade frukter. Och torr, kraftig rök som tillsammans med frukterna hänger i till eftersmak. Den håller sig dock liksom fräsch, jag känner smörkola, honung igen, färska örter, peppar.

Med ett par droppar vatten blir de torkade frukterna lite mindre intensiva, allt blir lite rundare och balanserat. Lite mer lättdrucket och sammanhållet. 

Sammantaget är jag även denna gång imponerad av Amrut Peated. Den lyckas vara kraftfull och samtidigt ha en sorts lätthet med sin fräschör. Den är tydligt rökig utan att dölja övriga dofter och smaker. Bred i sin karaktär men hänger ändå ihop. Jag har bara positiva saker att säga.

Amrut Peated Cask Strength, 62,8 procent.

I doften: trots att den fått luftas en stund så ligger sextio procent alkohol och dövar näsan, döljer det därbakom. Jag kan ana den mustiga karaktären, än tydligare anar jag röken. Kanske lite sötma från vanilj eller honung också. Annars är här stängt.

I munnen: alkoholen bränner men inte alls på ett spritigt sätt, detta är väl integrerat. Det är fylligt, mustigt, syltigt. Med en tydlig rökslinga i alltihopa. Det finns lite kola, men det tunga sherryfat-aktiga är mer dominerande här. En hel del chilipeppar också. Njutbart, men jag vill sätta några droppar vatten i denna.

Med fyra droppar vatten är doften fortfarande ganska stängd. I munnen däremot så har en härlig utveckling skett. CS är nu mer lik Peated i balansen, där vanilj och honung gjort upplevelsen lite mer lätt. Samtidigt finns den fulla karaktären kvar. Den torra röken griper tag lite mer. Den högre alkoholstyrkan gör att smakerna hänger i lite längre än hos syskonet Peated.

Peated cask strength är även den en väldigt trevlig bekantskap. Den liknar sitt syskon, särskilt med en liten skvätt vatten som gynnar upplevelsen. Och visst bidrar den högre styrkan med lite push och längd. Men Amrut klarar sig gott och väl på 46 procent, så när jag köper en flaska blir det nog den 200-kronor billigare Peated.

1 kommentar:

  1. Trevligt att höra om dessa 2 Amrut, har själv smakat av 2 st. tidigare & bägge dessa har varit bra 6 goda sådana. Skall testa den billigare Peated :-) Hälsningar//GB

    SvaraRadera