lördag 11 februari 2023

SMWS B3.6 Rock Town 4 år, ”The wee orange beastie”

Är detta första bourbonwhiskeyn på bloggen? Jag tror faktiskt det. Av de amerikanska whiskykategorierna är det bara rye som jag har vana att dricka, men jag är definitivt sugen på att lära mig mer.

Precis som i Europa råder en guldålder för whisky i USA, där små ”craft-destillerier” ploppar upp som svampar ur jorden. Dagens destilleri, Rock Town, grundades 2010 och sägs vara det första legala destilleriet sedan förbudstiden i delstaten Arkansas. Namnet anspelar, antar jag, på att hemvisten är staden Little Rock. 

Utmärkande är att all majs,vete och råg i produktionen odlas i delstaten. Stilen tycks oftast vara en lättare typ av bourbon, med en hög andel majs (runt 80 procent) och med liten eller ingen andel råg (även om de också verkar göra rye-whiskey). Kanske var det därför som denna blev en rejäl luring när jag lät några vänner prova denna blint - de identifierade inte denna som en tydlig bourbon.

SMWS-namnet ”The wee orange beastie” är gissningsvis en parafras på Ardbegs 5-åring Wee beastie. Förhoppningsvis är denna en roligare upplevelse än sin namne.


SMWS B3.6 Rock Town 4 år, ”The wee orange beastie”
Charred new oak barrels. Styrka 57,3 procent. Kostade 690 kronor på SMWS 2021.

Färg: mahogny

I doften: ljus sirap, werthers original, färsk apelsin (förvånar knappast med tanke på namnet). Fikonmarmelad? Lite sågspån, peppar och vanilj från nyeken. Fettat läder.

I munnen: apelsin och kola, men också bärsylt, åt drottningsylt. Örtsalt. Viss hetta, men ändå klart drickbar på fatstyrka. Sylten liksom övergår i en mjuk metallisk ton, nästan åt bestick. Apelsin med i eftersmaken.

Med vatten: pepprigare, åt chili, men det balanseras fint mot sötman från apelsin och kola. Söta äpplen, kakao. Örter. Lätt torr textur i gommen.


Sammantaget: annorlunda än en single malt, och inte något som funkar för mig varje dag. Men idag så tycker jag detta är riktigt gott. Apelsin och annan citrusfrukt brukar gå hem för mina smaklökar, och gifter sig här bra med kola.

Poäng: jättesvårt för mig som är en ovan bourbondrickare, men säg 85p?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar